Spotify verwijdert speelduurrestrictie - update

Spotify leek de beperkte speelduur voor gratis gebruikers te hebben verwijderd. De restrictie werd niet meer genoemd op de website en leek uit de client verdwenen te zijn. De dienst blijkt echter alleen de weergave te hebben aangepast.

Spotify lijkt de restrictie aan de speelduur te hebben geschrapt. De beperking is verwijderd van de Spotify-website en de tijdbalk die de resterende speelduur aangaf voor gebruikers van de gratis service, wordt niet meer in de client weergegeven. Dit werd opgemerkt door tweaker henkjanj. Betaalde accounts worden op de website nog wel aangeprezen met onbeperkt luisteren als een van de pluspunten. Ook mag een bepaald nummer nog steeds maximaal vijf keer worden beluisterd.

Op de Facebook F8-conferentie kondigde Spotify-ceo Daniel Ek aan dat nieuwe Spotify-gebruikers zes maanden lang een Premium-account op proef krijgen. Een officieel bericht van Spotify over de mogelijkheid voor langer geregistreerde gebruikers om onbeperkt muziek te beluisteren ontbreekt. Verder toonde de ceo de integratie van de muziekstreamingdienst met Facebook.

Begin mei voerde Spotify nog meer restricties door voor gebruikers die langer dan zes maanden zijn geregistreerd en geen betaald abonnement afnemen. De maximale speelduur werd gehalveerd, van twintig naar tien uur per maand, en een bepaald nummer kan nog maar vijf keer worden beluisterd.

Update, 14.30: Volgens Spotify wordt de speelduur alleen nog getoond als deze minder dan een uur bedraagt. Het is dus geen nieuwe feature en ook geen bug.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Door Bart de Water

Nieuwsposter

23-09-2011 • 16:42

110 Linkedin Whatsapp

Submitter: henkjanj

Reacties (110)

110
107
64
8
0
9
Wijzig sortering
En irritante reclame tussen je liedjes, reclame die pauzeert als je je geluid mute.
De mensen willen maar steeds meer gratis, weigeren voor een dienst te betalen. Wat zit er volgens jullie achter spotify? Een klein oude 486 pc'tje waar ze eens wat freeware server software draaien? Daarop de iPod van de buren aangesloten? Een residentieel internet abbo van 30€ per maand? En slechts één iemand die dat alles beheerd?

Iemand moet de dienst betalen.
-de eindgebruiker (die maar al te graag alles gratis van het net wil graaien: films, muziek, games, software,... Laten we alles maar binnenhalen, het is toch 'gratis'. Dat er mensen achter die producten zitten, en die ook graag hun loon zien gestort krijgen... Ons een zorg! Het is toch gratis te vinden op het net... Maar vraag die zelfde paria/downloader/looser/... Om eens gratis te gaan werken, ho maar!)
-dan wel het bedrijf dat publiciteit wil maken.

Spotify is een super dienst, dat niet al te veel geld kost, die jammer genoeg geen lang leven gegunt is door al die mensen met hun 'gratis mentaliteit'.
Tsja, als je er niet voor wilt betalen is reclame toch heel redelijk, of niet dan?
Sinds een tijdje weer de client opgestart en er is blijkbaar een nieuwe reclame vorm geïntroduceerd. Na de reclame loopt de playlist niet meer automatisch door, je moet eerst op de reclame klikken waarbij je in sommige gevallen naar een website wordt geredirect. Daarna speelt de muziek pas weer verder. Slecht ontwikkeling en voor mij een stuk minder bruikbaar.
Tja, ze moeten toch wat doen om gebruikers over te halen om te gaan betalen. Ik vind het al heel wat dat je nu onbeperkt muziek kunt luisteren (al dan niet 5x per nummer, dat wel) voor noppes. Alleen wat reclame er door heen. Daar had je een paar jaar geleden toch echt niet aan gedacht dat dat ook zou komen.

En ik vind de prijzen per maand heel redelijk. Ik kan me herinneren dat ik een hele tijd terug nog las dat er mensen prima bereid waren om voor 20 euro p/m onbeperkt muziek te luisteren. Nu is dat dus mogelijk voor nog minder.
yep, maar je kunt wel op play drukken als ie gemute is..
Je speakers hebben ook een 'mute' waarbij de reclame niet pauzeert. ;)
Betekent dit dat als je nu een Spotify-account aanmaakt je 6 maanden proef krijgt?
Het artikel klopt niet helemaal, er staat dat je de eerste 6 maanden gratis Premium krijgt, maar in de bron wordt er niet over gratis Premium gerept, en gelden alleen de restricties (van max. 5 keer een nummer luisteren, max 10 uur) de eerste maanden niet. Dat is nu ook al zo. Maar je krijgt dus niet gratis premium waarmee je onder andere op mobieltjes e.d. kan luisteren.

Ik denk dat Tweakers hier Unlimited en Premium door elkaar haalt. Er staat trouwens ook niet dat er geen reclame gespeeld wordt tijdens die 6 maanden dus het is ook niet helemaal hetzelfde als Unlimited, waarbij je ook geen reclame hebt.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 23 september 2011 18:14]

Ik zit hier nog gewoon aan mijn limiet.
@ hierboven & @platvoet
Waarschijnlijk moet je client nog geüpdatet worden. Die updates worden helemaal automatisch uitgerold a la Google Chrome (force-update kan alleen niet) dus nog even geduld :)

[Reactie gewijzigd door JanvdVeer op 23 september 2011 22:19]

Maar je mag nog steeds maar 5 keer naar een nummer luisteren, dus die speelduurrestrictie maakte toch al niet zo heel veel uit.
Anoniem: 387064
@Wolfos23 september 2011 16:59
Die restrictie is per maand, toch?
Nee, die is niet per maand. Zodra je 5 keer naar een nummer hebt geluisterd mag je die nooit meer luisteren op een gratis account. Daarom ben ik gestopt met Spotify, maar ik neem nog wel eens een abonnement.

Schermschot:
http://wolfos.org/resourc...3%20at%205.03.54%20PM.JPG

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 23 september 2011 17:08]

Je mag een nummer 5x per zes maanden luisteren, daarna wordt de teller weer gereset. Op zich is die restrictie niet zo heel problematisch, de 10 uur muziek per maand wel (20 uur voor nieuwe accounts), één/twee volle werkdag(en) + 2/4 uurtjes thuis en je bent er doorheen. De advertenties blijven irritant.

Ik ben zelf Spotify premium gebruiker, zodat ik geen advertenties meer heb, en ook de muziek kan downloaden naar mijn iPod touch. Als premium gebruiker heb je ook 320kb/s (al is dat maar een beperkt deel van het aanbod!), en toegang tot de native Linux-preview client (Wine werkt ook prima).

[Reactie gewijzigd door donny007 op 23 september 2011 20:24]

Daar heb ik nog nooit wat van gemerkt eerlijk gezegd. Ik heb bepaalde nummers toch echt wel heel wat vaker gedraaid.

Then again, volgens mij resette de teller zich ook wel eens bij mij, meer dan eens per maand leek het.

[Reactie gewijzigd door Sjekster op 23 september 2011 17:52]

Het gaat pas in wanneer je account meer dan 6 maanden oud is volgens deze post van Bluepenguin:
Bluepenguin in 'nieuws: Spotify verwijdert speelduurrestrictie'
5x klopt niet denk, ik heb veel nummers echt wel meer dan 5x geluisterd in een week tijd!!
Waarschijnlijk heb je dan minder dan een half jaar de account; onderdeel van de wijzigingen van het voorjaar, is dat een deel v/d beperkingen pas van kracht worden na een half jaar.
http://tweakers.net/nieuws/73857/spotify-beperkt-gratis-luisteren.html
en op de site van Spotify in de 1e alinea / hoofdstuk.

quote uit "Terms and Conditions overeenkomst:
as an ad-supported free-to-the-user service having a cap of 20 listening hours per month during the first 6 months following creation of your Spotify account and thereafter a cap of 10 listening hours per month and a cap of 5 plays per unique track (the “Open Service”)

[Reactie gewijzigd door Bluepenguin op 23 september 2011 19:15]

Wel degelijk maakt die uit... Je mag dan misschien niet meer naar bepaalde nummers luisteren maar je mag wel onbeperk luisteren nu naar muziek en je kan ook andere nummers luisteren. Met de speelduurrstrictie kon je wel gewoon minder lang luisteren en dat is nu dus weg dus wel degelijk heeft t voordelen.. Bovendien staat t los van de restrictie dat je een nummer maar max 5 x mag/kan luisteren...

Verder kan je denk ik ook die beperking wel gaan omzeilen met een ander account maar dan blijf je bezig.. Maar ga ervan uit dat t WEL kan...
Anoniem: 384777
23 september 2011 16:44
Dus het enigste verschil met Spotify free en Spotify unlimited is nu dat je vaker dan 5x een nummer kan luisteren ?
'Unlimited' is onbeperkt luisteren zonder add's. 'Premium' = 'Unlimited' + Mobiele app + off-line luisteren.

[Reactie gewijzigd door Deem op 23 september 2011 16:48]

plus beter kwaliteit
en bij premium krig je 320Kbs muziek in plaats van 160.
*Ads, niet 'toevoegingens'.
nee, ook het luisteren van (je eigen) muziek op je Android of iOS apparaat. Maar dat kun je ook prima ondervangen met Google Music.
Kan alleen met premium.
Je kan sowieso alleen met premium Spotify Mobile gebruiken.
Google Music is trouwens alleen available in de US atm.
Google Music is toch nog niet beschikbaar in Nederland?
Als je een invite aanvraagt met een proxy dan kan je het daarna ook in Nederland gebruiken. Ik gebruik het ongeveer 3 maanden nu en het werkt perfect!
Of het gewoon helemaal zelf doen gemakkelijk en snel met Subsonic! :D
en dat is nou juist wat je niet wilt... zelf een gehele muziek collectie aanleggen... kost veel ruimte en je bent ook nog eens meer tijd kwijt met downloaden van muziek / rippen van cd's en het goed zetten van alle id3 tags... en dan staat de muziek nog niet eens op de juiste locatie... dus je komt nog niet eens toe aan het geen je wilde: genieten van de muziek...
En geen reclame tussen door en in je software bij unlimited.
Wat ik wel jammer vind aan unlimitied dat ze nog steeds geen hoge kwaliteit streak bieden, wat je met premium wel krijgt.
Ook wel logisch aangezien wij premium gebruikers 5 euro meer betalen dan de unlimited :P
en dat er om de zoveel nummers reclame komt bij de gratis variant.
en als je free hebt heb je af en toe reclame er doorheen.
neu, de betaalde kun je ook op je telefoon en sommige stereotorens gebruiken. In de toekomst ook op sommige televisies.
En met de Unlimited en Premium kun je de native Linux client gebruiken.
Nu nog even die Mac OS X skin verwijderen en we zijn compleet :), de eerste stappen zijn al gezet: het toevoegen van Minimaliseren, Maximaliseren en sluiten.
Wacht even - die heb ik op mijn Macs gewoon...

Daarnaast weet ik niet wat er zo Mac OS X aan de look van Spotify is - het is eigenlijk namelijk niet zo'n OS X look die Spotify heeft. Meer een custom UI, die gelukkig wel snel en soepel werkt (itt iTunes bijvoorbeeld dus).

Dus waar zie jij OS X invloeden?
- Play/Pauze, next previous, shuffle iconen lijken bijna precies op die van iTunes.
- Zoekbalkje lijkt ook erg veel op iTunes en Mac OS X Lion zoekveld.
- Venster herschalen lijkt erg veel op het icoon in Mac OS X Snow Leopard.
- Grijze kleurverloop vanuit de titelbalk naar de content lijkt erg veel op Mac OS X
- Table rows lijken op de kleur na ook op Mac OS X
- Sliders lijken er ook op
- Venster als geheel is net zo strak als op Mac OS X ofwel dat de content met een dun lijntje wordt gescheiden van je desktop. Windows heeft een wat dikkere rand.
- Totaalplaatje lijkt op een Mac OS X applicatie

Dus je kan idd beter zeggen dat het een Look-alike Mac OS X design heeft. Geen 1:1 kopie.
Die zitten er gewoon in op OS-X. Daarnaast vind ik het niet erg dat ze een beetje een "apple-achtig" design hebben want ze maken perfect gebruik van waar er ruimte is op je scherm.
goede zaak als je het mij vraagt,

Ik zou graag een pre accountje nemen. maar zoalang betalen via paypal nog een creditcard vereist gaat dit hem denk niet worden.
paypay heb je geen credit kaart meer voor nodig. ze kunnen ook 1 cent en een code overmaken naar je bankrekening waardoor ze vervolgens rechtstreeks met je bank kunnen communiceren.
En toch vereist Spotify een Credit Card nummer om een betaling van Paypal te accepteren

Ik raad de volgende site aan wanneer je een premium acc wilt:

http://www.digimuziek.nl/webshop/

Hier kan je giftcards kopen dmv een bank overboeking, de eerste keer vertrouwde ik het niet helemaal maar nu heb ik al 2 x via deze manier mijn abbo betaald
Grote onzin! Als je bankrekening is gekoppeld aan je pay-pal account en pay-pal gemachtigd is om afschrijvingen te verrichten dan heb je geen credit-card nodig!

Ik betaal nu elke maand automatisch €10,- via pay-pal aan Spotify, precies zoals je normale automatische afschrijvingen.
Sommige verkopers eisen direct payment. Een account met alleen een gekoppelde bankrekening schijnt dan niet te werken. Zelf geen last van gehad, ik ben begonnen met een credit card, maar een vriend van me heeft hier weleens last van (steam bijvoorbeeld).
Ik koop zowel bij steam als bij spotify en ik heb een paypal waar geen creditcard aan gekoppeld zit of is geweest.

Direct payment is nu anders opgelost, je betaling naar de leverancier gaat 4 tot 6 dagen on hold en het geld wordt eerst van je rekening afgeschreven (dag na aankoop) en dan na 4 dagen doorgestuurd door paypal en de status kan je via paypal in de gaten houden.

Maar steam en spotify gebruiken dit principe niet. Sterker nog, spotify blokkeert je pas na een week niet betalen, je krijgt eerst een aantal mails om het op te lossen door contact te hebben met paypal en bijv. handmatig te betalen.

Dat direct payment is trouwens ook te omzeilen door eerst geld op je paypal rekening over te schrijven, kost een werkdag als je het per giro naar paypal zelf doet en als je het laat incasseren kost het 4 dagen voordat je erover kan beschikken. Dan kan je bijv. dat steam probleem voorkomen (al kost het je helaas wel een dag).

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 32279 op 24 september 2011 23:30]

En elke hacker ook even kan communiceren met je bank.
Dat lees ik wel meer. Met Paypal heb je géén creditcard nodig. Je kan je paypal account gewoon koppelen aan je bankrekening. :).
Anoniem: 99190
@HKLM_23 september 2011 16:49
Wat ik doe is gewoon een prepaid creditcard kopen van 3vcash (20 euro) dan heb je 4 (of 2) maanden spotify.
Of je gewoon over de unieke Nederlandse angst voor creditcards heenzetten.
Of een debit card nemen (wel het gemak, maar niet de risico's en het lenen) van bijv. Moneybookers ;)

[Reactie gewijzigd door donny007 op 24 september 2011 12:46]

naast angst kan het ook zelfbescherming zijn, een aankoop is snel gedaan met een creditcard en je moet het natuurlijk ook terugbetalen. Dan is paypal met bankafschrijving wellicht voor veel mensen een betere keuze.
Je kan ook d.m.v bank betalen bij Paypal.
paypal koppellen aan je bank... dit kan nu al zo'n 2 jaar.. als het niet langer is...
ik doe het al een jaartje of 4
Vind Spotify zelf een mooi concept, ik heb ook al sinds het begin een betaald abbo, maar er missen toch wel een hoop dingen die gewoon maar niet opgelost of toegevoegd worden.

De radio mode is al vanaf het begin niet goed, maakt niet uit welke genre je pakt, je krijgt een eindeloze lijst met veel nummers van 3-4 verschillende artiesten en vaak ook nog uit het verkeerde genre.

Spotify moet opnieuw starten om van offline naar online mode te gaan wat zeer vervelend is als je een verbinding hebt die af en toe even wegvalt.

Van veel (onbekendere) bands mist gewoon heel veel muziek en van de meeste artiesten/bands missen gewoon complete albums.

Het verwijderen van de restricties is denk ik wel een goede stap, hierdoor worden waarschijnlijk veel nieuwe gebruikers aangetrokken waardoor Spotify misschien meer resources verkrijgt om bovenstaand problemen (eindelijk) eens op te gaan lossen.
Grooveshark heeft in mijn straatje nog minder als Spotify, die ook al niet al teveel heeft...
Anoniem: 327802
@Krukar23 september 2011 16:56
"Van veel (onbekendere) bands mist gewoon heel veel muziek en van de meeste artiesten/bands missen gewoon complete albums"

precies, kan niet snappen dat mensen spotify gebruiken als er grooveshark is.
precies, kan niet snappen dat mensen spotify gebruiken als er grooveshark is.
Omdat ik er graag zeker van ben dat de artiest er tenminste nog iets voor krijgt.
Mja ben er net nog van geschrokken. 3FM had vandaag die Top 100 90's requests en die hebben een mooie lijst gemaakt met youtube/last.fm/spotify links. Als betalende (premium user) gebruiker toch wel geschrokken van hoeveel er mist:

http://presents.3fm.nl/page/90s09_top100_lijst/90s09

last.fm heeft alles, youtube bijna alles en spotify mist ~10% oid.
Ik weet ook niet hoe die lijst is opgebouwd want als ik de missende nummers met de hand op zoek in Spotify zijn ze er wel op. En AC/DC staat gemarkeerd als aanwezig terwijl dat een cover is.
Er missen ook aardig wat populaire nummers. Nothing Else Matters van Metallica is bijvoorbeeld niet in originele versie te horen en ook haast niks van Aerosmith.
Van Metallica zul je zelfs helemaal niets terugvinden. Maar dat ligt niet aan Spotify maar aan Metallica, die zijn nu eenmaal allergisch voor online muziek distributie.
Ze zijn er wel, maar er staat nu minder op dan dat er eerst op stond. Stonden nog aardig wat nummertjes in van ze, alleen de populairste zoals One en Nothing Else Matters ontbraken.
Allemaal goed maar wanneer komt dit eens legaal in België ?
Vraag ik me ook af, doen de belgische platenfirma's nu zoveel moeilijker dan andere?
Ach, zolang Sabam geld rekent voor een optreden van een pot sojascheuten ;)
Ondertussen heeft spotify trouwens ook een hoop muziek verwijderd, zoals b.v. Joni Mitchell (Hejira) of It Bites (The Tall ships). Leuk als je daar vaak naar luisterde...
Ik maak hetzelfde mee met het Inside Out label. Geen muziek voor mij meer op Spotify. Service was perfect ... Tot recent. Maar weer albums gekocht, wat buiten de.prijs, minder.praktisch is.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee